Bag om projektet

Bogen P.S. Krøyers fotografier af Elisabeth Fabricius har været min arbejdsbog og én af mine største inspirationskilder til udarbejdelsen af det projekt, som ses på den her hjemmeside.

I sommeren 1885 købte Krøyer sit første fotografiapparat. Han kunne straks se kameraets mange muligheder og hjemmets smukke interiører, som Marie og han i fællesskab havde skabt, blev fotograferet.

Hans hustru Marie og datteren Vibeke, som er med på alle billederne, er iklædt dragter, der er så smukke og unikke, at de bliver en del af indretningen og indgår i det kunstværk, som hjemmet blev.

 

Nysgerrighed

Da jeg i 2000 flyttede til Skagen besøgte jeg op til flere gange Krøyers Hus oppe i plantagen. Morgen middag og aften stod jeg med mit kamera og iagttog det lys, der når det kommer ned igennem løvtræernes blade, bliver til små ildfluer, der lystigt danser hen over bygningens facader.

Skov og Naturstyrelsen i Skagen har i dag deres kontorer i Krøyers Hus. Nænsomt, både ud og indvendig, har de moderniseret huset. En dag, efter at jeg havde lusket omkring bygningen og kigget ind af vinduerne, kom en mand ud og spurgte om jeg ikke i stedet ville indenfor, så ville han vise mig rundt i huset.  Det jeg så og fik fortalt var så spændende, at jeg besluttede mig til at lave reportager om det.

Reportagerne er blevet vist i magasinet Mad og Bolig og Malermestrenes magasin De Farver.

Maries skønhedsverden

Jeg har besøgt Skagens Museum en million gange. Kender alle malerierne og historierne bag. Men én ting, som jeg ikke havde set før, men som jeg en dag fik lov til at se, var  “Sommerbogen “, eet af Krøyer familiens fotoalbums, som Marie har designet.

Jeg blev helt rørt, da jeg stod og kiggede på bogen, for dette lille klenodie fortæller bare så meget om Marie. Hendes personlige touch og hendes helt særlige kreativitet og stil. Bogen er simpelthen en del af hendes skønheds-verden.

 Iscenesættelse

Den skønhedsverden, som Marie og Søren færdedes i, eksisterer ikke mere. Derfor har jeg prøvet at iscenesætte den. Jeg har gjort det på samme måde, som filmfolk gør, når de skal fortælle en historie om nogle personer, som på den ene eller den anden måde, har præget vores historie. Man finder først nogle rekvisitter, som er fra den periode personerne levede i. Herefter sættes tingene  ind i et miljø, som er iscenesat ud fra originale fotos og malerier. Lyset, som sættes, er altafgørende for om billedet bliver spændende at kigge på. Og sidst, men ikke mindst, giver man sig selv lov til at fortælle historien ud fra en kunstnerisk frihed..

Alle de gamle sort hvide fotos er fra bogen ” P.S.Krøyers fotografier” – Den Hirschsprungske samling.

Søren og Marie Krøyer: Et kendt kunstnerpar i Skagen
Om Henriette Hansen